Vláda včera po bouřlivé debatě schválila dva ze tří zákonů z takzvaného balíčku branné legislativy. Příprava novel, respektive nového zákona o vojácích v záloze začala již za ministra obrany Alexandra Vondry.
Vítám, že se po zbytečném ročním zdržení, kdy je po nástupu do funkce ministr obrany Martin Stropnický stáhl z parlamentu, tyto zákony dostaly znovu na jednání vlády. Z větší části se jedná o důležité a potřebné změny. Nicméně, velké rozpaky, a to nejenom u ODS, ale i u mnohých představitelů vládní koalice, vzbuzuje z řady důvodů návrh na zavedení plošných odvodů.
ročně se bude muset odhadem sto tisíc osmnáctiletých – žen i mužů – dostavit před odvodní komisi, kde si vyslechnou, zda jsou schopni vojenské služby. I bez výcviku se z nich stanou „vojáci v záloze“;
stát je ovšem nebude moci povolat, a to až do vyhlášení stavu ohrožení státu, či válečného stavu, takže nedostanou ani základní výcvik, pokud si o něj dobrovolně nezažádají;
v zákoně není zakotvena ani ohlašovací povinnost tak, jako kdysi. Pokud se tedy odvedený přestěhuje, změní se mu zdravotní stav, ožení se a podobně, nemusí to hlásit. To znamená, že databáze, kterou si vytvoří Ministerstvo obrany, zastará a v okamžiku, kdy bude chtít povolávat odvedence – pokud bude vyhlášen stav ohrožení státu – mu bude k ničemu;
aby měl tento krok smysl pro zvýšení obranyschopnosti státu, muselo by být splněno několik podmínek – odvod, musí být následovaný výcvikem a obnovovacími výcviky, voják v záloze musí být zařazený na tabulku v mobilizované armádě, musí být stanoveny úkoly této mobilizované armády, ve skladech musí být dostatek výzbroje, vybavení a tak dále, a databáze musí být aktualizovaná;
smysl dávají výběrové odvody v případě potřeby státu nařízením vlády, což ovšem odmítli právníci Legislativní rady vlády. Ovšem místo toho, aby ministr obrany Stropnický hledal soulad s věcnou potřebou (smysluplností opatření) a právním řádem, zvolilo se to nejméně ospravedlnitelné řešení.
žijeme ve 21. století, stát sbírá a uchovává o občanech velké množství dat, odvod, tak jak je navržen, je jenom dalším sběrem téhož;
argument o potřebě získat data o zdravotním stavu populace je lichý, protože již dnes každý do devatenácti let věku musí absolvovat preventivní lékařskou prohlídku u praktického lékaře. Například ve Francii jsou získávána data pro ministerstvo obrany právě z povinných prohlídek dorostu. Proč tomu tak tedy nemůže být u nás?
v dalších registrech, například těch spravovaných Ministerstvem vnitra, jsou aktuální údaje o naprosté většině občanů České republiky – hlásí se změna trvalého bydliště atd. Podobně zdravotní pojišťovny mají aktuální data o zdravotním stavu klientů;
namísto toho, aby se ministr obrany Stropnický snažil nalézt způsob přístupu k těmto datům, chce je sbírat zcela zbytečně znovu;
v neposlední řadě teze vyhlášky k odvodům hovoří nejenom o zdravotní způsobilosti, ale i o „psychické připravenosti“. Bohužel není vysvětleno, zda chce ministerstvo každého odvedeného posílat na psychotesty, respektive kdo bude posuzovat onu „psychickou připravenost“.
byť tedy navrhované opatření nikterak nezvýší obranyschopnost státu, bude stát podle odhadů ministerstva téměř 150 milionů korun ročně. Ve skutečnosti bude částka ale nejspíš mnohem vyšší, protože důvodová zpráva k zákonu je zpracována nedostatečně a zmatečně;
není například jasné, jaký bude dopad do systému zdravotního pojištění, jak budou vykázané úkony lékařů refundovány zdravotním pojišťovnám, jaké budou skutečné náklady samospráv, kolik bude stát proplacení jízdného odvedeným atd.;
není vyčísleno, kolik bude stát vybudování nového informačního systému či úprava stávajícího, jeho údržba, zvýšení počtu personálu a jeho proškolení;
jen na okraj, odvodní komise mají být čtyřčlenné a odvádět se má ve dvou termínech v roce (mimochodem více osob, než se odvádělo v bývalém Československu). Při předpokládaném počtu 25 odvedených za den by sto tisíc lidí odvádělo 100 komisí 40 dnů, odvody by tedy probíhaly dva měsíce v roce a zabývalo by se jimi celkem 400 lidí, nepočítaje v to administrativní personál.
zajistit výměnu dat z registrů dle potřeb Ministerstva obrany tak, aby mělo přehled o stavu populace, ale nemuselo občany obtěžovat;
soustředit se na posilování profesionálního jádra;
začít konečně pracovat s aktivní zálohou, náborem a vytvořením podmínek pro její výcvik a podporovat nejenom službu v ní, ale i zaměstnavatele a rodinné příslušníky členů aktivní zálohy. Návrh na zavádění dobrovolných cvičení postrádá smysl, když již jeden dobrovolný institut existuje – aktivní záloha;
aktivní záloha je primárním zdrojem pro posílení profesionálního jádra, pokud by bylo zapotřebí. Funguje to tak u množství našich spojenců, proč ne u nás. Na počátku roku 2013 schválila vláda Koncepci aktivní zálohy. Bohužel, i přesto, že k mnoha krokům k jejímu naplnění není zapotřebí změna zákona, nestalo se prakticky nic.
a konečně, Ministerstvo obrany by namísto vymýšlení zbytečných oklik mělo začít – na dobrovolné bázi – úzce spolupracovat s organizacemi, které mají blízko k branné problematice, ať už jsou to střelecké či letecké kluby, kynologové, radioamatéři atd. Tito lidé si jako svého koníčka zvolili odbornosti, které jsou v případě potřeby využitelné i pro armádu, respektive pro obranu státu.